رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

طارق: الله يخليك وان شاء تكون دايمة

الحج سالم بقلق: هي قمر وافقت؟

طارق: معرفش لحد دلوقتي، بس انا اقصد انها هتدوم حتى لو مفيش نصيب بين الولاد

 

 

 

 

 

 

 

الحج سالم: طبعا، انا مش هلاقي شريك احسن منك

طارق: شكرا

وبص على قمر لقاها واقفه مع فارس فقال بابتسامة: شكلها هتوافق

 

 

 

 

 

بص الحج سالم عليهم وقال: اكيد بيتعرفوا على بعض

طارق باستغراب: هو ابن حضرتك طلع عالستيدچ ليه؟

 

 

 

 

 

الحج سالم: مش عارف

وفجأه بدأ فارس يتكلم فقال: لو سمحتم يا جماعه انزلوا عاوز اتكلم

فنزل الناس من عالستيدچ وفضل فارس لوحده والنور متسلط عليه فقال: يا جماعة، انا بحب قمر، تعالي يا قمر

 

 

 

 

 

فطلعت قمر وقفت جنبه بابتسامة وكل اللي ف الحفله بيتفرجوا عليهم، وسيف والحج سالم واقفين قلقانين، اما فارس فبدأ يتكلم عن نفسه وعن حبه لقمر وبعد ما خلص ركع على ركبه ونص ومسك ايد قمر وسألها: انا بحبك، تقبلي تتجوزيني؟

ابتسمت قمر وقالت: انا مش عايزاك

 

 

 

 

 

وسحبت ايدها من ايده بعنف ونزلت من على الستيدچ وراحت لوالدتها وقفت جنبها وچنى قربت منها وحضنتها وخرجوا بره القاعة وقمر بتعيط، اما طارق فاعتذر للحج سالم عن اللي حصل فرد عليه وقال: متعتذرش ده نصيب

 

 

 

 

 

 

 

طارق: عن اذنك وان شاء الله لينا كلام تاني

الحج سالم: ان شاء الله

وسابه ومشي هو واياد راحوا لنبيلة وقمر

*******************

 

 

 

 

 

اما فارس فضل واقف مصدوم من اللي حصل والناس بدأت تمشي من الحفلة بعد ما شاور الحج سالم للمنظم انها انتهت، وفضل فارس واقف لوحده عالستيدچ وسيف واقف قدامه بيبصله باسف على حاله لحد ما لقى الحج سالم بيحط ايده على كتفه وبيقول: سيبه انا معاه المرة دي

سيف: طيب انا هشوف مراتي وارجع تاني

ومشي سيف اما الحج سالم ففتح حضنه لأبنه اللي جري عليه وبدأ يعيط، وابوه بيطبطب عليه فقال فارس من بين دموعه: انا مستاهلش كل ده

 

 

 

 

 

الحج سالم: معلش يابني نادين موجوده برضه

فارس: كل اللي قولتهولك كدب، انا مش عايز نادين انا عاوز قمر انا حبيتها اوي وكنت عاوز افتح صفحة جديده معاها هي الوحيدة اللي حبتني بكل حاجه فيا

الحج سالم: وهي مش عايزاك خلاص

 

 

 

 

 

 

 

فارس: لا هي عملت فيا زي ما عملت فيها، قهرتني زي ما قهرتها دلوقتي بس حسيت بقهرتها يوم ما قولتلها مش عايزك

الحج سالم: متقساش على نفسك، يلا بينا نروح

وفجأه حس بتقل جسم فارس عليه فنادى عليه بس مردش فعرف انه اغمى عليه، وكان هيقع به لولا سيف جه من وراهم ولحق فارس وهو بيقع وشاله مع ابوه

 

 

 

 

ورجعوا على شقة فارس ودخل سيف شقة فارس وهو شايله ونزله على سريره اما الحج سالم فاتصل بدكتور يجي يشوفه وبعد ما كشف عليه بصلهم وقال: انيميا حادة ولازم المحلول ده عشان يفوق

اخد سيف الروشته منه ونزل جاب المحلول ورجع ناوله للدكتور اللي علقه لفارس بسرعة وفضل ابوه وسيف جنبه لحد ما بدأ يفوق ساعة اذان الفجر

************************

 

 

نروح لقمر

خرجت قمر من القاعة مع امها وچنى وهي بتعيط وقعدوا في عربية اياد يستنوهم فحضنتها چنى وامها طبطت عليها وفضلوا معاها لحد ما هديت خالص وسألتها نبيلة: انتي بتحبيه يا قمر؟

قمر بنفي: لا

نبيلة: تبقي بتحبيه

 

 

 

 

عيطت تاني وردت من بين دموعها: بس مستحيل ابقى معاه، هو ميستاهلنيش

چنى: اهدي يا قمر

قمر بزعيق: انا عاوزه اروح، مشوني من هنا

وبدأت تصرخ وچنى بتحاول تهدي فيها، ساعتها وصل طارق واياد وسمعوا قمر وهي بتصرخ فجريوا عالعربية يعرفوا اللي حصل فردت نبيلة: مشونا من هنا

 

 

 

 

بسرعة

وفجأه اغمى على قمر وركب اياد وطارق بسرعة وطلعوا عالبيت وشالها اياد ودخلها اوضتها وحاولوا يفوقوها واول ما فاقت فضلت باصه ليهم ورجعت تصرخ تاني فقالت چنى وهي بتخرج حقنة مهدئه من شنطتها: امسكوها بسرعة

فمسكها اياد ونبيلة وادتلها چنى الحقنه اما قمر ففضلت تصرخ لحد ما هديت ونامت، وبصت چنى ليهم وقالت: عندها انهيار عصبي ولازم ترتاح……..

 

 

 

 

نروح لفارس

عدى يومين بعد المقابله وفارس حالته زي ماهي راقد في سريره ورافض الاكل والدكتور جنبه بيتابعه وابوه وسيف بيتحايلوا عليه ياكل وهو رافض، واليوم التالت دخل الدكتور لفارس بنتيجة تحليل نسبة الانيميا: عامل ايه دلوقتي؟

 

 

 

 

 

مردش فارس عليه وغمض عينيه، فنادى الدكتور عالحج سالم وسأله: هو اكل ولا لا؟

الحج سالم: رافض ياكل

زعق الدكتور في فارس: انت عاوز تموت نفسك؟

 

 

 

 

 

وناول الدكتور نتيجه التحليل وقال للحج سالم: اتفضل، اقرأ ده منظر

الحج سالم بقلة حيله: حاولنا معاه انا وسيف كذا مرة ورافض

فطلع الدكتور محلول حديد وعلقه وركب كانيولا في دراع فارس وقال: طيب وبعدين؟ هتفضل كده هاتوا الاكل اللي وصفتهوله

فارس بتعب: مش عايز

 

 

 

 

 

الدكتور بزعيق: هاتو الاكل

دخل سيف بصينيه الاكل وحطها قدام فارس و وقعد ابوه والدكتور جنبه وبدأوا يأكلوه بالعافية، لحد ما خلص اكل وخرج ابوه من اوضته فلقى سيف بيتكلم ف الفون واول ما شافه شايل الصينيه قفل المكالمة وراحله اخدها منه فسأله سالم: كنت بتكلم مين؟

 

 

 

 

 

 

 

سيف: مراتي

فقد سالم على كرسي بتعب اما سيف فراح دخل الصينيه المطبخ ورجع فقاله سالم: شكرا يابني انك واقف معانا

سيف: ده صاحب عمري

 

 

 

 

 

سالم: متعرفش حاجه عن قمر؟

اتنهد سيف وحكاله عن حالتها فرد سالم: ادي اخرة العند بينهم

وفجأه رن تليفون فارس فرفعه سالم يشوف مين وحطه مكانه تاني فسأله سيف: ليه مردتش؟

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top