رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

فارس: حفلة ايه؟

الحج سالم: حفلة الشراكة بيني وبين ابوها

فارس بابتسامة: تمام، عن اذن حضرتك

 

 

 

 

 

الحج سالم: رايح فين؟

فارس: هطمن على بنت عمي اسامة الله يرحمه ومراته لحد ما حضرتك تجهز وتتصل بيا

الحج سالم: مقولتش قرارك

 

 

 

 

 

فارس: هقوله لحضرتك اما ارجع من الزيارة

الحج سالم: طيب

************

خرج فارس من بيت ابوه بعربيته وراح يزور بيت عمه، ولما وصل هناك رحبوا به كلهم ودخل قعد معاهم وطلب يتكلم مع نادين لوحدهم ولما امها مشيت بص

 

 

 

 

فارس لنادين وقال: هسألك سؤال وتحاوبيني بصراحة

نادين: اسأل

فارس: حصل حاجه بينك وبين خطيبك؟

 

 

 

 

 

نادين: هو قالك ايه؟

فارس: قالي انه اخد اللي هو عاوزه وخلاص

نادين بكدب: ده كذاب وانت عارف ده كويس انا وانت متربيين مع بعض وصحاب

 

 

 

 

 

فارس: المهم انتي عايزاه ولا لا؟

نادين بمسكنة: طالما هو مش عايزني يبقا انا مش عايزاه

فارس: كويس

 

 

 

 

 

نادين باندفاع: انا عاوزاك انت

فارس باستغراب: ايه؟

نادين بجرأه: زي ما سمعت

 

 

 

 

 

فارس باستغراب: يعني ايه؟

نادين: يعني امي هي اللي غصبتني عالخطوبه دي بعد ما عرفت ان انا وانت مش اخوات وقولتلها اني بحبك

سكت فارس بابتسامة اما نادين قربت منه وسألته: انت كنت عارف؟

 

 

 

 

 

فارس: ايوه، من زمان

نادين: وليه مقولتش؟ مش احنا صحاب اوي؟

فارس: ايوه، انا اتعلقت بيكي وكنت بدور عليكي في كل واحده انا عرفتها، بس….

 

 

 

 

 

نادين: قصدك قمر؟

فارس: ايوه، مش عارف اعمل معاها ايه

وحكالها عاللي حصل له من يوم ما عرف قمر لحد لحظتهم فقالت نادين بخبث: طيب ماهي تستاهل اللي عملته فيها

 

 

 

 

 

فارس بارتياح: يعني انا صح؟

نادين: طبعا، المهم هتعمل ايه؟

فارس: ممكن اخطبها عشان ابويا وبعد فترة اسيبها

 

 

 

 

 

نادين: وانا؟

فارس: بعد ما اسيبها هفاتح ابويا في موضوعنا

ونزل وشه وسكت شوية فرفعت نادين راسه ليها وحركت ايدها على وشه بحنية وسألته: مالك؟

 

 

 

 

 

فارس: مش عارف انا متلغبط اوي

حضنته نادين وحركت صوابعها على شفايفه باثارة وفارس اتجاوب معاها لحد ما خطف شفايفها لشفايفه، وبعد شوية فاق فارس لقى نفسه حاضنها فقالت نادين بهيام: بحبك يا فارس

 

 

 

 

 

فارس وهو في دنيا تانيه: بجد؟

نادين بهمس: طبعا بجد

وفجأه سمعوا صوت امها وهي جايه فبعد فارس عن نادين بسرعة ومسح شفايفه، ودخلت امها وناولته الشاي وهي بتقوله: اتفضل يابني

 

 

 

 

 

قام فارس من مكانه بسرعة وقال: لا يادوب انا اتاخرت اوي على ابويا

ام نادين: طيب سلم لنا عليه

فارس: حاضر

 

 

 

 

 

وخرج بسرعة من البيت ونادين قعدت تتكلم مع امها، اما فارس فنزل ركب عربيته وفضل قاعد فيها ودماغه مشوشه خالص ومتلغبط، مش عارف يقرر حاجه لحد ما رجع لبيت ابوه واستناه لحد ما جهز وسافروا القاهرة سوا، وهما في الطريق سأله سالم: قررت ايه؟

فارس: انا متلغبط ومش عارف عاوز ايه؟

 

 

 

 

 

سالم: وبعدين

فارس: في الحفلة هقولك

وبعد ٣ ساعات وصلوا القاهرة وراحوا لشقة فارس وعلى بليل كده

 

 

 

 

 

اتصل الحج سالم بطارق، اما فارس فكان في اوضته بيتكلم مع نادين لحد ما غلبه النوم وهما بيتكلموا وتاني يوم بعد الظهر غير فارس هدومه ونزل راح لسيف……

************************

 

 

 

 

 

 

 

 

نروح لاياد وطارق

كان طارق قاعد في مكتبه بيفكر في اللي عمله معاذ مع قمر وهو شايط لحد ما لقى اياد داخل عليه فسأله بعصبية: كنت فين كل ده؟

قعد اياد قدامه وسأله باستغراب: في ايه يا بابا

طارق: انت شوفت معاذ اخر مره امتى

 

 

 

 

 

اياد: قبل ما نسافر انا وقمر

طارق: وعرفت اللي عمله معاها

اياد: لا

حكاله طارق عاللي عمله معاذ مع قمر وبعد ما خلص رد اياد: انا هتصرف معاه، عن اذن حضرتك

 

 

 

 

 

ومش وسابه وراح لمعاذ على شركته ودخل مكتبه بدون استأذان، لقاه قاعد حاطط راسه بين ايديه وسرحان فقرب منه وخبط بايديه الاتنين عالمكتب وقال: دي اخرة الصحوبية، وحياة ابويا ما هسيبك

اتخض معاذ من اياد وقام وقف وحاول يشرح لاياد موقفه، فهبده اياد بوكس في وشه وقال: انا مش عايز اعرفك تاني

حط معاذ ايده على وشه وقال بندم: انا اسف عاللي عملته

 

 

 

 

 

اياد: ولو قربت لاختي تاني هقتلك

وسابه ومشي رجع على شركة والده ودخل مكتبه وحكاله عن اللي حصل واتصل اياد بقمر واعتذرلها عن اللي معاذ عمله معاها فردت قمر: انا بس عاوزاه يبعد عني

 

 

 

 

 

اياد: ولا هيقربلك تاني، انتي فين؟

قمر: في الجامعة، فاضل محاضرة واروح

اياد: طيب انا هاجي اخدك بس اتصلي بيا اول ما تطلعي

قمر: ماشي

 

 

 

 

 

وقفل معاها ورجع هو وطارق يشتغلوا سوا لحد ما قمر اتصلت بأياد وراح جابها ورجعوا كلهم عالبيت، وبعد المغرب كان طارق قاعد في البلكونه مع نبيلة وفجأه لقى تليفونه بيرن برقم الحج سالم فكلمه وبعد السلامات سأله الحج سالم: رأيها ايه؟

طارق: هتقوله بكرة في الحفله…..

 

 

 

 

 

************************

نروح لسيف

تاني يوم وصل سيف بيته ودخل فطر مع مراته ونام وبعد الظهر صحي على تليفون من فارس فرد عليه: ايه يا فارس؟

 

 

 

 

 

فارس: انا جايلك، عاوز اتكلم معاك

سيف: انا مستنيك

وقفل معاه وبعد ربع ساعة كان فارس قاعد مع سيف في بيته وبيتكلموا، وحكاله فارس عاللي حصل بينه وبين بنت عمه فسأله سيف: انا مبقتش قادر افهمك

 

 

 

 

 

فارس: انا نفسي متلغبط ومش عارف افكر

سيف: وانت شايف قرارك ناحية قمر سليم؟

فارس: ايوه، عشان ابقا ريحت ضميري

سيف: تسمع نصيحتي؟

 

 

 

 

 

فارس: قول

سيف: بنت عمك كدابه واستغلاليه، وانت لو ضيعت قمر من ايدك هتندم طول عمرك

في الوقت ده دخلت چنى عليهم وحطت الشاي قدامهم فهمس فارس لسيف بطلب فنادى سيف على چنى وقال: فارس عاوز يشوف قمر

چنى: ما انت هتشوفها في الحفلة

 

 

 

 

 

فارس: لا انا عاوز اشوفها من بعيد، دي اول مرة اشوفها فيها

چنى: هي في الكلية دلوقتي

فارس: انا رايحلها

وقام مشي اما سيف ففضل ينادي عليه بس فارس مسمعهوش فبص لچنى وقال: تفتكري هيحصل ايه؟

 

 

 

 

 

چنى: هنعرف اما يرجع…..

************************

نروح لقمر

يوم الحفلة الصبح كانت قمر في الجامعة قاعدة في كافتريا الكُلية بتراجع مادة من المواد، ساعة ما دخل دكتور أنس بطلته الحلوة وطلب حاجه يشربها وبعد ما

 

 

 

 

اخدها لف يشوف مكان فاضي، لحد ما لقاه وراح قعد فيه وحط المشروب بتاعه قدامه وفتح تليفونه وفضل يقلب فيه وبعد شوية رفع راسه لقى قمر قاعده قدامه مركزه في الكتاب وفضل يتأمل فيها كده لحد ما الزحمة خفت خالص وقام راحلها واستأذنها وقال: انسه قمر!!

رفعت قمر راسها بابتسامة وقالت: ايوة

أنس: ممكن اقعد؟

 

 

 

 

 

قمر: اتفضل يا دكتور

قعد أنس قدامها وفضل ساكت شوية وقمر بصاله بقلق لحد ما سألته: في حاجه يا دكتور؟

اتنهد أنس وقال: بصي يا قمر انا عاوزك في موضوع مهم

قمر: خير يا دكتور

 

 

 

 

 

أنس: انا مبعرفش الف وادور، انا عاوز رقم والدك، عاوز اتجوزك و….

نزلت قمر وشها بكسوف ومردتش فابتسم أنس على كسوفها وسألها بهزار: اكمل ولا اقوم؟

قمر بسرعة: لا كمل

أنس بابتسامة: انا متابعك من زمان من وقت ما بدأتي دراسات عُليا هنا في الكُلية، بس مكنتش عاوز اخد الخطوة دي غير لما اكون جاهز وجدير بيكي، انا بحبك

 

 

 

 

يا قمر

فضلت قمر ساكته شويه اما أنس فسألها بقلق: انا ضايقتك؟

قمر: لا يا دكتور

أنس: طيب هاتي رقم والدك، وهعرف رأيك يوم ما اكون عندكم في البيت وبعد ما نبقا رسمي ان شاء الله هقولك على كل اللي في قلبي

 

 

 

 

 

اترددت قمر شوية بس في الاخر كتبتله رقم والدها على تليفونه وبعد ما خلصت ناولته تليفونه تاني فبصلها وسأل: ممكن اكلمه النهاردة؟

قمر: لا النهارده عندنا حفلة

أنس: طيب ممكن اعرف فين؟

 

 

 

 

 

قالتله قمر على مكان الحفلة وبعد شوية قام أنس يمشي ولما قمر خلصت مراجعتها روحت على بيت والدها وفارس كان وراها خطوة بخطوة لحد ما رجع لسيف وقعد اتكلم معاه وبعدها نزل رجع على شقته عشان يجهز للحفلة……

 

نروح لفارس

بعد ما كان ورا قمر خطوه بخطوة لحد ما روحت اتفاجئ انها داخله نفس عمارة سيف، فاستغرب وسأل نفسه: هي هتروح لچنى ولا ايه؟

 

 

 

 

 

واستنى شوية واتصل بسيف وسأله: هي قمر عندكم؟

سيف: لا

فارس باستغراب: اومال هي طلعت نفس العمارة ليه؟

سيف: لانها ساكنه في نفس العمارة

 

 

 

 

 

فارس: انا طالعلك

وطلع فارس لسيف وقعد يتكلم معاه فسأله سيف: وانت يهمك في ايه عنوانها؟

فارس: ولا حاجه

 

 

 

 

 

 

 

 

وقام وقف في البلكونه يدور عليها بعينيه، فسأله سيف: هي عجبتك ولا ايه؟

فارس بسرعة: اوي اوي

سيف: ونادين؟

 

 

 

 

 

 

 

فارس: مش عارف، بس انا مستغرب قوة قمر بعد كل اللي حصل معاها، ازاي قادرة تعيش حياتها كده عادي

سيف: انت مستكتر عليها تعيش وتحاول تنساك كمان؟

فارس بغرور: لا بس انا متنسيش

سيف: بقولك ايه اتكل عشان الحفلة بدل ما اغلط فيك

 

 

 

 

 

فارس: خلاص ماشي

**************

ومشي فارس اما سيف فضل قاعد شوية ف البلكونه لحد ما چنى ندهت عليه فراحلها وسألها: في ايه؟

چنى: انت مش معايا خالص، مالك؟

 

 

 

 

 

سيف: فارس مش ناوي يجيبها لبر

چنى: هو ناوي على ايه؟

سيف: هيخطبها فترة وبعدين يسيبها ويروح لبنت عمه

چنى: لا لازم نقولها، حرام تقع فيه تاني

 

 

 

 

 

سيف: عندك حق، انا هتكلم معاها في الحفلة

چنى: ماشي، انت عارف ان فارس لازم يتعالج

 

سيف: مش فاهم

چنى: انا حللت شخصية فارس وتصرفاته بناءً على كلامك واتضح ان عنده مرض نفسي

 

 

 

 

 

سيف: ايه هو؟

چنى: اضطراب ما بعد الصدمة

سيف: اشرحي اكتر

 

 

 

 

 

چنى: يعني فارس اتعرض لحوادث وحشه كتير ورا بعض فده سببله اضطراب ادى لظهور النرجسية كحيلة دفاعية بالاضافة لحيلة الكذب عشان يخفي قلقه وخوفه من انه يحصله كده تاني

سيف: هو فعلا حصله حوادث كتير، زي موت امه وخيانة اول واحده في حياته وانفصاله عنها في وقت واحد، ده غير الفترة اللي فاتت واللي حصله فيها وكمان انا حسيت انه غريب

 

 

 

 

 

چنى: غريب ازاي؟

سيف: يعني مرة يبقا كويس ومرة يرجع اسوء من الاول واغلب وقته لوحده مش معاه حد

چنى: هو محتاج دكتور نفسي من نفس جنسه، ده الوحيد اللي هيقدر يتعامل معاه

سيف: بس اللي في شخصية فارس صعب يعترف انه عنده مرض نفسي

 

 

 

 

 

چنى: بالعكس هو معترف بينه وبين نفسه، بس عنده حيلة انكار وبيحاول يبان طبيعي

سيف: والعمل؟

چنى: المسايسه…

وراحوا غيروا هدومهم ويجهزوا عشان الحفلة، وبعد ما خلصوا لقو الباب بيخبط فراحت چنى تفتح فلقت قمر (بفستان لافندر مجسم من عند الصدر ونازل

 

 

 

 

منفوش بالتدريج وبحجاب ابيض مخليها شبه الورده) عالباب فقالتلها: ايه الحلاوة دي؟

قمر بكسوف: تفتكري هعجبه؟

چنى: انتي تعجبي اي حد، ربنا يكتبلك الخير

قمر: يارب، هنسبقكم عالحفلة بقا

 

 

 

 

 

ونزلت قمر ركبت مع اهلها وطلعوا عالحفلة ووراهم چنى وسيف بعربيته وبعد شوية وصلوا الفندق المعمول فيه الحفلة……

******************

 

نروح لفارس

رجع فارس شقته وبدأ يجهز نفسه عشان الحفلة وبعد ما خلص خرج من اوضته لقى ابوه مستنيه وبيسأله: قررت ايه؟

 

 

 

 

 

فارس: انا متلغبط ومش عارف عاوز ايه نادين ولا قمر

قعد سالم عالكرسي وسأله باستغراب: نادين مين؟ بنت عمك؟!

فارس: ايوه، انا عرفت انها مش اختي

سالم: بس دي مخطوبة

 

 

 

 

 

فارس: خطيبها سابها وهي مستنياني

وسكت اما سالم فسأله: وقمر؟

فارس: انا مستعد اخطبها النهاردة عشان خاطرك لكن مش هكمل معاها

سكت سالم من صدمته في ابنه وقام مشي ناحية الباب وقاله: يلا بينا، وربنا يقدم اللي فيه الخير

 

 

 

 

 

وهما راكبين العربية فضل سالم باصص لفارس بسكوت وبيفكر وبيكلم نفسه: هو ده ابني بجد؟ مستحيل! يارب نجيه من شر نفسه، انا مبقتش عارف اوقفه، يارب ارشدني اعالجه ازاي؟

واتنهد وقال: مش هقدر اصغر نفسي قدام الناس يارب البنت متوافقش

وعينيه دمعت على حال ابنه وقال: خلاص هسيبك يا فارس تدوق من اللي عملته ف الناس

 

 

 

 

 

لحد ما وصلوا الفندق ونزلوا سوا ودخلوا قاعة الحفلة…..

**************

 

نروح لقمر

دخلت قمر بفستانها اللافندر وكل اللي في الحفلة بقت عيونهم عليها من جمالها وكسوفها، وراحت قعدت جنب امها وبعد شوية استأذن سيف يتكلم معاها

 

 

 

 

فقامت تتكلم معاه بره القاعة بعيد عن الدوشه، فوقف سيف قدامها وسألها: انتي هتوافقي على فارس؟

اتنهدت قمر وقالت: انا خايفة منه وفي نفس الوقت لسه جوايا مشاعر له

سيف: متوافقيش عليه

قمر باستغراب: ليه؟ مش انت اللي كنت بتسعى انه يرجعلي؟

 

 

 

 

 

سيف: ده قبل ما تظهر نادين في الصورة

قمر باستغراب: مين نادين؟

سيف: بنت عمه وبيحبوا بعض، وهو ناوي يخطبك عشان ابوه ويسيبك ويروحلها

 

 

 

 

 

دمعت قمر وقالت بكسرة: للدرجادي؟! انا مش فارقه معاه؟

سيف: انا اسف بس كان لازم احذرك منه، وعارف انك مستغربه عشان صاحبه بس مهما كان انا مرضاش بكده

 

 

 

 

 

مسحت قمر دمعة نزلت من عينها وقالت: شكرا

سيف: استني، هتوافقي؟

قمر: طبعا، ازاي اسيبه لواحده تانيه

 

 

 

 

اتصدم سيف من ردها وسكت اما قمر فابتسمت وقالت: عن اذنك

سيف: اتفضلي

ودخلت قمر القاعة مرة تانية بعد ما صلحت مكياچها وقعدت جنب امها، اما سيف فضل واقف بره القاعة لحد ما وصل فارس وابوه وسلموا عليه ودخلوا كلهم القاعه…….

**************************

 

 

 

 

 

دخل فارس القاعة وفضل واقف بيدور على قمر بعينيه لحد ما لقاها ماشيه ناحية البوفيه وراحت وقفت هناك، فراح وراها ونادى عليها فلفت قمر لمصدر الصوت وقالت باستغراب: فارس!! انت فارس!!

فارس: ايوه يا قمر، ايه اول مرة تشوفيني؟

 

 

 

 

 

قمر: اول مرة اشوفك وجها لوجه مش مسافات

فارس بغرور: وايه رايك؟

قمر بتعالي: مش بطال

 

 

 

 

 

فارس بابتسامة: طيب ايه؟ مش هتوافقي انا رجعت اهو

قمر باستغراب: مش نتعاتب الاول؟

فارس: صح

وبعد ما اتعاتبوا مسك فارس ايد قمر وباسها وسألها: يعني مش زعلانه مني؟

 

 

 

 

قمر: خلاص

فارس: حقك عليا، موافقه نتخطب؟

بصت قمر على ستيدچ الرقص وسالته: انا عاوزه اسمعها في المايك وانت واقف عالستيدچ واوعدك هتسمع موافقتي قدام الكُل

فارس بقلق: بجد؟

 

 

 

 

 

قمر بابتسامة: وانا من امتى خلفت وعد معاك، يلا ولا كتير عليا كمان؟

فارس: لا طبعا انتي مفيش حاجه كتير عليكي، عن اذنك

وسابها وراح ناحية السيتدچ ومسك المايك وبدأ يتكلم……

 

 

 

 

 

********************

نروح للحج سالم وطارق

كانوا واقفين سوا بيتكلموا فقال الحج سالم: شرف لينا الشراكة دي والله

 

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top