رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

فرد سيف بمناغشة: عشان تبقوا تتقلوا في الاكل انتي وصاحبتك

اياد: هي چنى كمان تعبت؟

سيف: ايوه، بس لحقتها بمطهر انما قمر مكناش نعرف انها تعبانه

 

 

 

 

اياد: ليه مقولتيش؟

قمر: نصيب بقا

اياد: طيب يلا بينا

 

 

 

 

قمر: قولت لماما وبابا؟

اياد: لا طبعا

قمر: طيب يلا بينا

****************

 

قامت قمر سندت على چنى ورجعوا كلهم الڤيلا وبليل كانت قمر بقت كويسه ونزلت مع اخوها اياد قعدت قدام البحر معاه شويه، اما سيف فكان واقف في بلكونة اوضته هو وچنى بيفهم منها سبب اللي قمر عملته وبعد ما سمع منها قال باستغراب: طيب وليه مسألتنيش؟

چنى: هي فجأه لقت حد باعتلها كلام بين فارس وواحده تانيه وهما بيتفقوا عالجواز وباعتلها كلام زي الزفت فارس قاله عنها، وكمان والدتها ضغطت عليها في

 

 

 

 

موضوع معاذ

سيف: معاذ؟ ماله تاني؟

چنى: طلب ايدها من والدها امبارح

 

 

 

 

سيف: طيب وريني الرسايل دي كده

فتحت چنى تليفونها وادته لسيف وقالت: خد انا نقلت الرسايل اللي وصلتلها من تليفونها لتليفوني ومسحتهم من عندها ساعة ما كنت باكلها الغدا

بدأ سيف يقرأ الرسايل وبعد ما خلص قال: دي مي بنت خالة فارس

 

 

 

 

 

چنى: والعمل؟

سيف: تعالي ننزلهم وانا هتكلم معاها

چنى: طيب

نزلوا وقعدوا معاهم يهزروا ويضحكوا لحد ما جت مكالمة لاياد من خطيبته، فقام يتكلم بعيد شوية عنهم، اما سيف فشاور لچنى تقوم تعمل شاي، وفضل هو

 

 

 

 

وقمر ساكتين شوية لحد ما قمر قالت: شكرا

سيف: على ايه؟

قمر: كل حاجه عملتها معايا

سكت سيف فكملت قمر: انا ندمانه اوي معرفش ازاي عملت كده؟

 

 

 

 

 

سيف: اللي راح راح خلاص

قمر: معاك حق

سيف: طيب ليه مسألتنيش عالرسايل دي قبل ما تعملي حاجه في نفسك

قمر: غصب عني، تعبت من كل حاجه ومبقتش قادرة خلاص

 

 

 

 

 

سيف: انا هقولك كلمتين، فوقي لنفسك واتعلمي تتخلي عن الحاجات اللي مش عايزاكي

قمر: عندك حق، وده اللي هعمله

وفضلوا يتكلموا سوا وبعد شوية رجعوا چنى واياد وقعدوا كلهم يشربوا الشاي وبعد كده كلهم طلعوا اوضهم وناموا، وتاني يوم الصبح نزل سيف وشغل عربيته

 

 

 

 

وچنى كانت جنبه بتودعه فسألته: عملت ايه مع قمر؟

سيف: كلمتها

چنى: وقالتلك ايه معاذ ولا فارس؟

سيف:……….

 

 

 

 

 

 

 

تاني يوم الصبح

فطر سيف معاهم وقام يمشي وچنى راحت معاه تودعه وهما ناحية العربية سألته: قمر قالتلك ايه؟

سيف: لازم تفوق لنفسها

 

 

 

 

 

چنى: تفتكر هتسامحه؟ ولا هتميل لمعاذ؟

سيف: معرفش، قالت هتفكر

وطبع بوسه على خدها بابتسامة ودخل عربيته وقال: مش محسوبه دي بس هعوضهالك

 

 

 

 

 

چنى: ماشي يا حبيبي، طمني لما توصل

سيف: حاضر

 

 

 

 

 

وشغل عربيته وخرج بيها ورجع على مكان شغله، وبعد ساعتين ونص كان في الكتيبه ودخل عالمبيت غير هدومه ونزل على مكتبه، وبعد شوية اتصل بالحج سالم، اللي رد عليه وسأله عن اخباره فسأله سيف: عملت ايه في موضوع مي؟

حكى الحج سالم اللي حصل مع مي فقال سيف: وخلت قمر تحاول تنتحر كمان

 

 

 

 

الحج سالم: ازاي؟

سيف: بعتتلها رسايل بكلام زي الزفت عليها من فارس

الحج سالم: كويس اني لبستهم قضية وكشفت بلاويهم

 

 

 

 

 

سيف: طيب وقمر؟

الحج سالم: كان نفسي تكلمني وانت معاها كنت ساعتها هقولها مفيش حد يستاهل تنهي حياتها عشانه،

 

 

 

 

 

سيف: ده الكلام اللي قولته ليها

الحج سالم: بس وعد مني هخلي فارس يجي لحد عندها يترجاها تسامحه وساعتها القرار ليها يا تقبله يا ترفضه

سيف: حاضر

وقفل معاه وبعد شوية لقى فارس داخل عليه وهو شايط منه…..

*******************

 

 

 

 

 

نروح للحج سالم

كان قاعد بيفطر في بيته بعد ما خلص مكالمة سيف وبعد ما خلص طلع على شركته ودخل مكتبه وفضل رايح جاي بيفكر لحد ما قرر يتصل بطارق وبعد السلامات سأله: ايه اخبار المزاد؟

 

 

 

 

طارق: معاده اتقدم وبقا اخر الاسبوع ده

الحج سالم: طيب كويس، وانا جاهز

طارق: وانا كمان جاهز

الحج سالم: كده اتفقنا

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top