رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

**********

 

نروح لسهام ومي

دخلت سهام بيتها بشنطة الفلوس وهي فرحانه وحطتها قدامها شوية وفضلت باصلها كده بابتسامة انتصار وبعد شوية حضرت مي ودخلت قعدت قدام امها فسألتها: عملتي ايه؟

 

 

 

 

مي: اتنازلت خلاص

وفتحت تليفونها وبدأت تلعب فيه، فسألتها سهام: بتكلمي مين؟

مي: ها، لا ولا حاجه

 

 

 

 

وقفلت تليفونها وبعدين بصت لامها وللشنطة وهي بتقول: مش هنعد الفلوس بقا ولا ايه؟

وقامت فتحت الشنطة واول ما فتحتها لقت فيها عُقد الماظ محطوط فوق الفلوس، فسألت امها: ايه ده؟

 

 

 

 

سهام: معرفش، بس سالم قال حلال علينا اللي في الشنطة

وفجأه سمعوا خبط جامد على الباب فراحت مي تفتح واول ما فتحت لقت ضابط شرطة ومعاه شوية عساكر، فسألته: خير يا حضرة الضابط

ضابط الشرطة: معانا امر بتفتيش الشقة ودخل هو والعساكر وبدأوا يفتشوا الشقة…….

 

 

 

 

نرجع لسالم

كان سالم في بيته مع المحامي في اوضة مكتبه رايح جاي بقلق وكل شوية يبص للتليفون، وبعد ساعتين رن تليفونه برقم ضابط الشرطه فرد عليه بسرعة

 

 

 

 

وسأله: خير يا فندم؟

ضابط الشرطة: لقينا المسروقات اللي بلغت عنها وعاوزينك عشان تتعرف عليها

الحج سالم: انا جاي حالا

 

 

 

 

وبعد عشر دقايق كان سالم في القسم هو والمحامي ودخل للضابط بكل هيبه فلقى قدامه شنطة الفلوس وجواها العُقد وواقف قصاد الضابط مي وامها، فسأله الضابط: هي دي المسروقات؟

بص سالم للشنطة وقال: ايوة

الضابط: لقيناها زي ما قولت في بيت اخت مراتك

 

 

 

 

بصلها الحج سالم وقال بتمثيل: انتي يطلع منك كل ده؟

ورجع بنظره للضابط وقال: امشي في الاجراءات يا حضرة الضابط

فرد الضابط وقال: كده تمام بالاضافة لقضايا النصب بتاعتهم كمان

 

 

 

 

الحج سالم باستغراب: قضايا نصب؟

الضابط: ايوه، الهوانم طلعوا مطلوبين في ٤ قضايا نصب

فقرب من سهام وهمسلها: ادي اخرتك انتي وبنتك

 

 

 

 

وراح قعد قدام الضابط وهو بيكتب المحضر وبعد ما خلص قال: اتفضل امضي

ومضى الحج سالم عالمحضر ومشي، وساب مي وامها لمصيرهم في المحاكمة، وبعد ما مشي بصت سهام لمي وسألتها: والعمل؟

مي بابتسامة: عالاقل ابنه مش هيتهنى بقمر……

****************

 

 

 

 

نروح لقمر

تاني يوم الصُبح في الڤيلا صحيت قمر على صوت چنى وهي بتنادي عليها، فردت عليها وقالت: خلاص صحيت

 

 

 

 

وقامت من سريرها وغسلت وشها وراحت تفطر مع چنى وسيف واياد وبدأوا يوم جديد، وبعد الظهر كانت قمر واقفه قدام البحر بتتفرج عليه ساعة ما سيف قرب منها وسألها: ممكن اتكلم معاكي

لفت قمر له وقالت: اتفضل؟

 

 

 

 

سيف: هو بجد فارس عمل فيكي كل ده

دمعت قمر وقالت: انا مش عايزه افتكر حاجه

سيف: طيب هسألك سؤال؟

 

 

 

 

قمر: ايه؟

سيف بتردد: لو فارس طلب يرجعلك، توافقي؟

قمر بحزن: صعب، صعب اوي

سيف: حتى لو هو اتغير؟

 

 

 

 

قمر: واللي عمله فيا والكلام اللي قاله عني، ملهمش حساب؟

سيف باستغراب: هو قال ايه؟

 

 

 

 

اتنهدت قمر وقالت بكسرة: رماني في عرضي

سيف: كمان؟ وقال عاوز يرجعلك

 

 

 

 

اتفاجأت قمر من كلامه وسألته: هو قالك كده؟

سيف: ايوه، ايه رأيك؟

قمر: لو انت مكاني توافق؟

 

 

 

 

سيف: بصراحة لا، طيب لو طلب فرصة يثبتلك فيها انه اتغير بجد؟

قمر: اخاف اطمن له تاني، لانه اخد فرص كتير وضيعها

وكملت وقالت: عن اذنك هروح اتصل بوالدتي اطمنها علينا

 

 

 

 

سيف: اتفضلي

وبعد ما مشيت قمر فضل سيف واقف شوية بيفكر في كلامها لحد ما قطع تفكيره صوت چنى بتسأله: قالتلك ايه؟

نفخ سيف بضيق وقال: معاها حق، فارس هيقنعها ازاي

چنى: هو عاوز يرجعلها؟

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top