رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

فارس: ابدا مفيش الترقية ضاعت، والسفرية اتلغت وحالي واقف، وابويا غضبان عليا ومي عاوزه تسجني، وقمر مش لاقيها خالص

سيف باستغراب: وانت عاوز قمر ليه؟

فارس: حاسس ان اللي بيحصلي ده كله بسبب اني كنت ندل معاها

ابتسم سيف وسأله: تفتكر؟ وعاوز ايه برضه؟

 

 

 

 

فارس: اعتذرلها

سكت سيف مردش عليه فبصله فارس وسأله: في ايه؟

سيف: مفيش

 

 

 

 

فارس: طيب ما تقول رأيك؟

فكر سيف شوية وقال: انا عاوز اكل، تيجي معايا؟

فارس: شوف انا بقولك ايه وانت بتقولي ايه؟ روح كُل انا مليش نفس

 

 

 

 

سيف: براحتك

خرج سيف وفجأه رن تليفون فارس برقم نادين (بنت عمه واخته في الرضاعة) فاستغرب ورد عليها واول ما ردت عليه قالت: الحقني يا فارس

استغرب فارس من نبرة صوتها وسألها: في ايه؟

 

 

 

 

عيطت نادين وقالتله: خطيبي سابني وبيتهمني في عرضي

فارس: ايه؟، طيب اهدي وفهميني اللي حصل

 

 

 

 

نادين بعياط: الحيوان بيقول عني مش بنت بنوت

سكت فارس وفجأه افتكر قمر يوم ما رماها في شرفها، واهو بيحصل مع اخته، اما نادين فصوت عياطها زاد فسألها فارس: ايه السبب؟

 

 

 

 

بدأت نادين تشرح لفارس علاقتها بخطيبها بالتفصيل وبعد ما خلصت قالتله: انا محتاجالك محدش يعرف حاجه من دي

فارس: وانا هتصرف معاه، متقلقيش…….

*******************

 

نروح لسيف

خرج من مكتب فارس وراح المبيت وغير هدومه ونزل عالجراچ وساق عربيته للغردقة، وبعد ساعتين ونص وصل الڤيلا اللي قاعدين فيها چنى وقمر ودخل يدور عليهم لحد ما لقاهم قاعدين في الجنينه بيتكلموا فوقف وسمع كلامهم ولما لقاهم نازلين البحر قال: على فين منك ليها؟

 

 

 

 

بصو الاتنين وراهم لقوا سيف واقف مربع ايديه والشرار هيطق منهم، فقالت قمر: كنا هننزل البحر

بص سيف لچنى وسألها: صح الكلام ده؟

چنى: ايوه، ده شط خاص

سيف بغيرة: وحياة امك

 

 

 

 

چنى: اهدا يا سيف

سيف: هي كلمة مفيش نزول بحر، عندكم البسين مقفول انزلوا فيه

بصت چنى لقمر وسألتها: ايه رأيك؟

 

 

 

 

قمر: سيف عنده حق

چنى: ماشي

سيف: ادخلوا انتو عقبال ما اجيب اكل واكلم اياد ونيجي

چنى: ماشي

ودخلت قمر وچنى البسين واتصل سيف باياد واتقابلوا سوا واشتروا اكل ورجعوا قضوا اليوم كلهم مع بعض…

********************

 

 

 

 

نرجع لسالم

بعد ساعة وصل المحامي وقعد مع الحج سالم في التراس وفضلوا يتكلموا، وبعد شوية دخل الحارس ومعاه سهام ومي واول ما شافهم قال: اهلا اهلا اتفضلوا

سهام باستغراب: ايه الترحيب ده كله؟

 

 

 

 

ودخلوا يقعدوا مع الحج سالم والمحامي واول ما قعدوا قال سالم: تاخدوا كام؟

سهام باستعباط: كام ايه، واحنا هنا ليه اصلا؟

الحج سالم: خمسين الف كويس؟

 

 

 

 

مي بابتسامة: مش قليلين شوية على مستقبل ابنك

الحج سالم: اومال عاوزين كام وتتنازلوا؟

سهام: قدر تتقدر

الحج سالم: ماشي، بس بشرط

 

 

 

 

مي: ايه؟

الحج سالم: تمضي عالورقة دي

مسكت مي الورقه وسألته: ايه دي؟

 

 

 

 

المحامي: تنازل عن المحضر

بصتلها سهام وهزت راسها بالموافقة وبعد ما مي مضت عالورقة اخدها المحامي منها والحج سالم ناولهم شنطة مقفوله وقال: حلال عليكم اللي فيها

سهام بفضول: كام؟

 

 

 

 

 

 

 

الحج سالم: لما تروحوا عدوهم، المهم اني مسمعش سيرتكم تاني

مي: ولا كأنك شوفتنا وكده خلاص

فامر الحج سالم الحارس يوصلهم بس سهام قالت: لا احنا هنمشي

 

 

 

 

الحج سالم: بس مي لازم تروح مع المحامي عشان يخلصوا الاجراءات في القسم

سهام: ماشي

ورجعت سهام بيتها ومعاها شنطة الفلوس، اما مي فراحت مع المحامي واتنازلت عن المحضر وكل حاجه بقت كويسه، ورجع المحامي بعد ساعة للحج سالم

 

 

 

 

فسأله: عملت ايه؟

المحامي: كله تمام اتنازلت خلاص

الحج سالم: حلو اوي، تعالى نتغدى بقا

 

 

 

 

وبعد الغدا بص المحامي في الساعة وقال: تقدر تنفذ اللي اتفقنا عليه

مسك الحج سالم تليفونه واتصل بالبوليس وقال: انا عاوز ابلغ عن سرقة حصلت في بيتي واسمي سالم المصري…….

*******

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top