رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

اسفه اوي يا قمر على كل حاجه وحشه عملتها فيكي

قمر بابتسامة صافية: وانا مسمحاكي

أمل: ممكن نبقا صحاب؟ ووعد مني مش همشي مع البنات دي تاني

 

 

 

 

قمر: موافقه، ويلا بقا عشان زياد مستنيكي

أمل: ماشي

قمر: مع السلامة

************

 

 

 

 

وركبت أمل عربية زياد ومشيوا وطلعت قمر البيت وسلمت على امها ودخلت اوضتها غيرت هدومها وهي مبسوطه، وخرجت ساعدت امها ف الغدا لحد ما وصل اياد وطارق وقعدوا كلهم يتغدوا وكالعاده اياد فضل ينكش قمر ويضحكوا سوا لحد ما طارق قال: جهزوا نفسكم هنروح اسكندرية بكره

 

 

 

 

 

 

 

قمر بفرحة: بجد؟

طارق: ايوه

نبيلة باستغراب: ليه؟

اياد: عندنا حفلة صغيره بمناسبه الشراكه الجديده هناك

بصتلهم قمر ونبيله باستغراب، فبدأ طارق يشرح لهم اللي حصل النهارده في الشغل ولما خلص قالوا: موافقين

 

 

 

 

اياد: اعملوا حسابكم هتطلعوا معايا الغردقة بعد يومين منها نغير جو ومنها تدريب لقمر

قمر: وچنى هتيجي معانا؟

اياد: تيجي معانا يستي بعد موافقه جوزها

 

 

 

 

قمر: هقوم اكلمها حالا

وقامت من عالاكل فسألتها نبيلة: ايييه مش هتكملي اكل؟

فقالت قمر وهي داخله اوضتها: شبعت

 

 

 

 

ودخلت اتصلت بچنى وسألتها رأيها فقالتلها: طيب واجازتنا اللي اتفقنا عليها؟

قمر: خليها بعد الامتحانات

چنى: خلاص هسأل سيف واقولك بكره

 

 

 

 

قمر: ماشي

وقفلت معاها وفتحت اللاب توب واشتغلت عالمشروع المطلوب منها ف الجامعه لحد الساعة ١٢ بليل وبعد ما خلصت راحت جددت وضوئها وبدأت تصلي وتكلم ربنا لحد ما نامت وهي عالسجادة وبعد شوية صحيت على صوت اذان الفجر وهي فرحانه ومبسوطه وراحت تصلي وفضلت تقرأ قرآن لحد ما الصبح طلع ونامت تاني……

 

 

 

 

بعد كام ساعة صحيت قمر وفضلت نايمه على سريرها وابتسامه على وشها متعرفش سببها، لحد ما لقت تليفونها بيرن برقم چنى فردت عليها وهي بتتاوب

چنى: صحي النوم، الساعة ١٠

قمر: مش مهم مش ورايا حاجه النهارده

 

 

 

 

چنى: ماشي خليكي كسلانه كده

قمر: طيب كنتي عاوزه ايه؟

چنى: انا كلمت سيف

قمر بحماس: اكيد وافق صح، صح؟

 

 

 

 

چنى: مردش عليا اصلا

وفجأه لقيته بيتصل بيها فقالت لقمر: اقفلي اقفلي اهو بيتصل

قفلت معاها وردت على سيف، وفي المكالمة

سيف بخضه: فينك يا چنى؟ انتي كويسه حصل حاجه لبابا

 

 

 

 

چنى: انا بخير يا حبيبي متقلقش، وبابا بخير

سيف: طيب ليه كل الاتصالات دي؟؟

چنى: كنت عاوزه استأذن منك في حاجه

 

سيف: خير

چنى: عاوزه اروح الغردقة مع قمر بعد بكرة

 

 

 

 

سيف: هتقعدوا كام يوم؟

چنى: اسبوع كده

سيف: وماله، وهبقا اجيلك كل يوم ونكمل الاسبوع التاني سوا

 

 

 

 

چنى: بجد؟

سيف: طبعا بجد، يلا سلام

چنى: سلام يا حبيبي

 

 

 

 

وقفلت معاه ورجعت تكلم قمر اللي ردت عليها وهي بتقول: وافق، صح؟؟

چنى: ايوه

قمر: جهزي شنطتك بقا

چنى: حاضر

 

********

 

 

 

 

وقفلت المكالمة وقامت قمر تفطر وبعد شوية رجعت اوضتها تجهز شنطتها عشان حفلة اسكندرية، وبعد ساعة لقت اخوها اياد بينادي عليها فطلعت وهي شايلة الشنطه وبتقول: انا جاهزه

ونزلوا كلهم وركبوا عربية اياد، وطلعوا على اسكندرية، وهما في الطريق سأل طارق اياد: حجزت الفندق اللي هنروحه ولا ايه؟

 

اياد: طبعا

طارق: ماشي

وبعد ٣ساعات وصلوا اسكندرية وراحوا الفندق اللي حجزوه واتغدوا وطلعوا عالاوض اللي حجزوها وجهزوا للحفلة وعالساعة ٩ كانوا قدام عزبة سالم المصري، وتم الترحيب بيهم ودخلوا البيت وبدأت الحفلة وكان الكل مبسوط، وقمر ونبيلة كانوا قاعدين على طرابيزه بيتفرجوا عالحفله وبيتكلموا لحد ما فريده قربت

 

 

 

 

منهم وبدأت تتعرف عليهم

فريده: اهلا بيكم

نبيلة: اهلا بيكي يا بنتي

فريده: ممكن اقعد

نبيلة: طبعا

 

 

 

 

فقعدت فريده جنب قمر وقالت: انا فريدة سالم المصري

قمر: اهلا وسهلا وانا قمر طارق البدري

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top