سيف باستغراب: ازاي؟
فكمل اياد: يعني بنشتغل في نوعين بيزنس
سيف بقلق: اللي هما؟؟
ضحك اياد وقال: سياحة وتجاره
سيف بارتياح: خضتني يا شيخ، بس اللي اعرفه انك دكتور في الجامعه يا اياد
اياد: والدي فتح فرع التجارة وبدأ يتاجر في الخشب، ولما طلبني معاه رفضت اشتغل ف نفس المجال واشتغلت في مجالي وفتحت مكتب صغير في السياحة
جنب شغلي ف الجامعة وواحده واحده كبر ودمجنا الشركتين سوا وسيبت شغل الجامعة
سيف: هايل، على كده بقا اسمها ايه؟
اياد: على اسم والدي، شركة الطارق للسياحة والتجارة
وبدأ سيف يتكلم عن نفسه وبعد شويه ندهت چنى عليهم عشان الغدا وقاموا كلهم يتغدوا وبعد الغدا قعدوا كلهم مع بعض وبدأ سيف يتكلم معاهم كلهم، لحد ما الساعة دقت ٧ ونص واستأذنت عيلة طارق يمشوا وبعد ما مشيوا مسك سيف تليفونه وبعت رسايل كتير للحج سالم وقفل الفون ودخل يساعد چنى في ترتيب البيت وبعد ما خلصوا دخلوا يناموا عشان السفر
***************
وتاني يوم الصبح نزل هو وچنى راحوا لاهلها زيارة لاهلها وبعد الزيارة طلعوا عالمطار عشان يسافروا الاقصر ومر يومين وهما مبسوطين هناك وفي اليوم التالت اتصل فارس بسيف………
*****************
نرجع لفارس في بيت اخته فريدة
صحي فارس بعد المغرب وفضل نايم على السرير بيفكر في تصرفات ابوه معاه لحد ما قام غسل وشه ورجع الاوضة تاني وولع سجارة وفضل واقف في البلكونه بيفكر فدخلت عليه فريده وسألته: انت صحيت امتى؟
فارس: من شوية
فريدة: طيب هجبلك تاكل لان شكلك ماكلتش من امبارح
فارس: مليش نفس
ورمى السيجارة وسألها: انتي كلمتي بابا؟
فريدة: ايوه
فارس: وقالك سبب تصرفاته معايا؟
فريدة: لا، مش هتاكل بقا
سكت فارس ففهمت فريدة انه مكسوف فراحت تجيب له اكل
*********
في الوقت ده دخلوا عليه ولاد اخته صبا وفارس وهما فرحانين وجريوا عليه، واول ما شافهم فارس نزل لمستواهم وحضنهم بفرحة وقعد عالكرسي ورفع صبا تقعد على رجله وطبع بوسه على جبهتها فسأله فارس الصغير بغيرة: وانا يا خالو؟
فارس: وانت يا حبيب خالو
وباسه هو كمان وفضل يلاعبهم لحد ما فريده جابلته الاكل وقعد ياكل والولاد ياكلوا معاه وفريده جنبهم مكسوفه من ولادها فبصلها فارس وقال: سيبيهم براحتهم
فريدة: طيب كفاية كده ويلا عشان تناموا
فردوا الولاد بطاعة: حاضر يا ماما
وكل واحد فيهم حضن فارس وراحوا اوضهم وناموا، وسالته فريده صينية الاكل وبعد شوية رجعت بكوباية قهوة لفارس وناولتهاله وهي بتقول بهزار: انت عكس الناس، هما شاي بعد الغدا، انت قهوة
فارس بهزار: مش مهم، المهم اللي يريحني
فسكتت فريدة فبصلها فارس وسألها: مالك؟
فريدة بكدب: مفيش
فارس: وبعدين
وفجأه دخل جوزها راشد عليهم وهو بيشاور على فارس وبيتكلم بعصبية: النهارده اخر ليلة تبات فيها هنا
بصله فارس باستغراب وسأله: ليه؟
راشد: هو كده
بص فارس لاخته اللي حطت وشها ف الارض بكسوف ومتكلمتش فرجع بص لراشد وقال: وعلى ايه انا همشي دلوقتي احسن
وقام من مكانه فقال راشد وهو بيرجعه على كرسيه: انا قولت هتبات النهارده بس
وشد فريدة من ايدها وخرجوا من اوضة فارس وراحوا لاوضتهم فسألته فريدة وهي بتعيط: ليه عملت كده؟
راشد وهو مكسوف من اللي عمله: والدك امرني
فريدة: ايه السبب
راشد: معرفش
وحضنها وطبطب عليها وقال: حقك عليا والله غصب عني
اما فارس ففضل قاعد في البلكونه بيفكر لحد ما النوم غلبه واول ما الصبح طلع صحي وغير هدومه واخد شنطته ومشي قبل ما حد يصحي…….
*************************
نروح للحج سالم
بعد ما وصتله رسايل سيف فضل يفكر هيعمل ايه لحد ما سمع آذان الفجر فقام اتوضى وصلى وقعد يقرا قرآن لحد ما النوم غلبه، وتاني يوم الصبح قام الحج سالم واتصل ببنته التانية سلمى يسأل عليها فردت عليه وبلغته اخبارها فقال: انا عايزك تيجي عندي النهارده
سلمى بطاعة: حاضر ده حتى الولاد هيفرحوا اوي
الحج سالم: يلا مستنيكي
وقفل المكالمة وبعد شوية اتصل بالسكرتير بتاعه ف الشركة وقال بشده: اجمعلي كل المعلومات عن شركة الطارق للسياحة والتجارة واصحابها كمان