رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

ابتسم فارس اما العقيد أحمد قال: هتنزلوا اجازه بعد بكره خلاص

فارس وسيف: شكرا يا فندم

وخرجوا وكل واحد راح يحضر شنطته عشان ينزل اجازه….

************

 

نروح لقمر

وفي يوم الخميس جهزت قمر واستنت چنى وراحوا سوا حفلة الخطوبة وباركت لزياد وهناك لقت زمايلها كلهم وعرفتهم على چنى وكله كان مبسوط وراحت قمر قعدت جنب چنى فسألتها چنى: مالك انتي كويسه؟

 

 

 

 

قمر بكدب: انا تمام وبصت في الارض بحزن

رفعت چنى راس قمر ليها وسألتها: زعلانه ليه

قمر: كان نفسي اكون انا وفارس زيهم بس….

 

 

 

 

چنى: انتي لسه بتحبيه؟

شاورت قمر على قلبها وقالت: مش بايدي، عملت كل حاجه عشان انساه ومش عارفه

 

 

 

 

حضنتها چنى وطبطت عليها وقالت: ربنا يعوضك خير

قمر: يارب، انا هقوم اقف ف الهوا شويه

چنى: طيب

وقامت قمر خرجت وقفت بره القاعه وبدأت تفتكر فارس وفجأه سمعت حد بينادي عليها، فلفت لمصدر الصوت لقت معاذ بيقرب منها وهو حزين ووقف جنبها

 

 

 

 

وسألها: ازيك؟

قمر: الحمدلله

معاذ: انا لسه عندي أمل انك تغيري رأيك

قمر: وانا عند كلامي

 

 

 

 

وسابته ومشيت بس هو مسك ايدها وشدها له وقال قدام عينيها : انا مش مصدق

شدت قمر ايدها منه وبعدت عنه وهي بتقول: لا صدق انا مش عايزاك

وسابته وراحت لچنى وحكتلها اللي حصل ومشيوا من الخطوبه بعد ما باركوا لزياد…..

********************

 

 

 

 

نروح لفارس

قبل ما ينزل أجازه بيوم كان قاعد في مبيت الضباط في اوضته عمال يفكر باستغراب في الحاجات اللي راحت منه وبيحاول يتصل بابوه بس مش بيرد عليه، في الوقت ده دخل عليه سيف لقاه كده فسأله: مالك؟

 

 

 

 

فارس: بحاول اتصل بابويا بقالي اسبوع بس مش بيرد عليا، وقلقان عليه اوي

سيف: طيب ما تروحله بكره بدل شقتك

فارس: انا هعمل كده، انت رايح فين؟

سيف: هنزل اتمشى شويه

 

 

 

 

فارس: طيب

ونزل سيف وسابه، اما فارس استغرب اكتر وسأل نفسه: في ايه حتى معاملة سيف معايا متغيره

وفضل يفكر لحد ما غلبه النوم، اما سيف لما نزل اتصل على والد فارس يطمن عليه وبدأوا يتكلموا، فقال سيف: ده قلقان على حضرتك اوي

 

 

 

 

سالم: عارف وانا قاصد اعمل كده

سيف: كفايه اللي حصله في شغله

سالم: ايه اللي حصل؟

حكاله سيف عن الترقية والشفرية والدوره اللي ضاعت على فارس فقال سالم: وهو عمل ايه؟

 

 

 

 

سيف: عمال يفكر

سالم: طيب وقالك هيجي بكره عندي ولا هيروح شقته

سيف: لا هيجي لحضرتك

 

 

 

 

سالم: تمام، سلام بقا

سيف: سلام

وقفل سالم وقال لنفسه: لما توصل عندي يا فارس نشوف حكاية قمر…..

 

 

 

 

عند فارس

تاني يوم الصبح كان فارس في اوضته بيلم حاجته خلاص وبيقفل الشنطه ساعة ما سيف نده عليه وهو بيسأله: جاهز؟ الطياره فاضل عليها نص ساعة

قفل فارس الشنطه وجرها وخرج من الاوضه وهو بيقول: جاهز يلا بينا

 

 

 

 

ونزلوا سوا وكل واحد ساق عربيته للمطار وطلعوا الطياره وعدى نص ساعة وهما ف الجو فحس سيف بالنوم وقبل ما ينام بص لفارس اللي قاعد جنبه سرحان وسأله: هتعمل ايه؟

فارس: هروح لابويا بس اعدي الاول على شقتي احط حاجتي

 

 

 

 

سيف وهو بيتاوب: ماشي

ونام سيف اما فارس رجع يفكر تاني، وبعد ساعتين وصلوا القاهرة وخلصوا الاجراءات وكل واحد راح على شقته، وبعد ساعة وصل فارس شقته بسبب زحمة

 

 

 

 

الطريق واول ما فارس وصل قدام باب شقته حاول يفتحها بمفتاحه بس معرفش، فضل يحاول كذا مره بس مفيش فايده، فسند عالباب بعصبيه وفضل يفكر وبص في الساعة لقاها ١١ فقال: هلاقي فين حد يفتح الباب وكمان النهارده السبت يعني اجازه

 

 

 

 

وبعد شوية قرر ينزل يدور على اي حد يكسر الباب او يفتحه وهو نازل قابل البواب فسأله: خير يا باشا

فارس: متعرفش حد يجي يفتح باب شقتي احسن معصلج اوي

البواب: اعرف يا فندم

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top