رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

وفجأه لقت سهام تليفونها بيرن برقم الحج سالم، فردت عليه وبعد ما خلصت المكالمة بصت لمي وقالت: ابو المحروس عاوزنا

مي بفرحة: اكيد فارس حكاله

زغرطت سهام وراحت غيرت هدومها وراحت هي وبنتها للحج سالم اللي اول ما شافهم كشر في وشهم وزعق في مي: ابعدي عن ابني يا حرباية………

 

 

 

 

نروح لمعاذ

كان معاذ في شركته قاعد بيفكر في قمر وقرر انه يكلمها بس هي مردتش عليه فقام متصل بإياد

معاذ: عملت ايه؟

اياد: في ايه؟

 

 

 

 

معاذ: في موضوع قمر

اياد: لسه بتفكر

معاذ: معقول دي بقالها فوق الاسبوعين اهو

 

 

 

 

اياد: براحتها

معاذ: معاك حق

اياد: سيبني بقا دلوقتي عشان ورايا شغل

معاذ: ماشي سلام

*******************

 

 

 

 

نروح للحج سالم

اول ما دخلوا مي وسهام على سالم وسيف، وقف سالم وقال بزعيق: ابعدي عن ابني

مي باستغراب: مش فاهمه حاجه

 

 

 

 

الحج سالم: ابني خاطب وهيتجوز خلاص ابعدي عنه انتي وامك

عيطت مي وقالت بسهوكه: بس انا بحبه

الحج سالم: لا انتي بتحبي الفلوس انتي وامك وده هدفكم

 

 

 

 

سهام بدلع: مش كده يا حج

الحج سالم بغضب: ايه جايه تلفي عليا تاني، مش كفاية اختك ماتت بحسرتها بسببك

وقام مطلع كذا رزمة فلوس من جيبه ورماها في وشهم وقال: لو شوفت خلقتكم تاني او حاولتو تقربوا من ابني تاني همحيكم من على وش الدنيا

 

سهام بتحدي: هتعمل ايه يعني؟

نادى الحج سالم على مدرب الكلاب اللي عنده اللي جه بسرعة وقال: امرك يا حج

الحج سالم: سيب الكلاب عالعقربتين دول يخلصوا عليهم

 

 

 

 

فتح المدرب قفص الكلاب اللي بدأوا يتحركوا ناحية مي وامها والمدرب ماسكهم، فقالت سهام بخوف: خلاص يا حج سماح

بص الحج سالم لمي وقال بغضب: كلمي فارس وانهي معاه علاقتكم

فتحت مي تليفونها واتصلت بفارس بس مردش عليها، فنادى الحج سالم حد من الحرس وقال: خد تليفونها ده وكسره دلوقتي

 

 

 

 

الحارس: امرك يا حج

***********

ومسك التليفون منها وكسره، اما سيف فافتكر حاجه فقام مقرب من الحج سالم وقاله: انا في مرة مشيت ورا فارس من غير ما يعرف ولقيته وقف في صحرا وفجأه ظهر كلب كبير شكله غريب هجم عليه بس فارس ضربه بالنار، وفي ثانية الكلب ده اختفى

 

 

 

 

الحج سالم: خلاص فهمت

ورجع بنظره لسهام وقال: هاتي اسم الدجال اللي عامله عنده العمل لابني

فقالت بخوف: اسمه برقش ومكانه****

 

 

 

 

 

 

 

امر الحج سالم حد من الحراس انهم يروحوا يجيبوه في شوال ويلفوا به عالبلد ويفضحوه اما سيف فطلب البوليس، وبعد ساعة كان البوليس وصل وكانوا الحرس جايبين الدجال برقش في شوال ومعاهم شنطة كبيرة، ولما فتح الحرس شوال برقش قدام الحج سالم لقاه مضروب ومعدوم العافية، فقالهم: سلموه للبوليس

 

 

 

 

وفعلا البوليس اخده ومشي

وبص سالم لسهام وبنتها وقال: تحبوا تروحوا معاه ولا منشوفش وشكم تاني؟

سهام ومي: ولا عمرك هتسمع عننا

 

 

 

 

وطلعوا يجروا من البوابه، اما سيف فاخد الشنطة اللي مع الحرس وفتحها واول ما فتحها نادى على الحج سالم: بص القرف ده

قرب منه الحج سالم وبص جوا الشنطه لقى فيها ورق كتير مكتوب عليه طلاسم وصور لناس كتير من ضمنهم صورة فارس، فقال لحد من الحراس: هاتولي شيخ يفك القرف ده عشان نحرقه

 

 

 

 

وفعلا بعد ١٠ دقايق كان الشيخ امام المسجد موجود في العزبة وبدأ يفك الاعمال دي كلها وبعد ما خلص أمر الحج سالم بحرق الحاجات دي كلها، وحرقوها وفضلوا واقفين قدام النار لحد ما كان كل حاجه وبقت رماد

فقال سيف: كده خلصنا الناس من شره

الحج سالم: الحمدلله

 

 

 

 

سيف: وهتعمل ايه مع فارس؟

الحج سالم: لما تخلصوا مأمورية ربنا يحلها ساعتها

سيف: طيب استأذن انا بقا

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top