رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

قمر بعدم فهم: انا بجد مش فاهمه عملت ايه، انا بقالي اسبوع تعبانه

فارس بغضب: بطلي تمثيل وكدب بقا

قمر بحزن مكتوم: فهمني طيب

 

 

 

 

فارس بغضب: يعني ابعتلك كذا مرة وانتي مترديش ده غير برودك معايا كل ما اطلب منك حاجه

قمر بحزن: انا كنت ف المستشفى، وانت بنفسك كلمتني وانا هناك، وقولتلك خلينا ف النور وهنرتاح لكن انت مش راضي وانا مش عاوزه غيرك

فارس بغضب: وانا مش عاوزك

قمر بصدمة: ايه؟

 

 

 

 

فارس بتكرار: مش عاوزك خلاص واسكتي بقا

قمر ببكاء: حرام عليك

وبعد مناقشه شديدة بينهم انتهت ان فارس عمل بلوكات لقمر، وبعدها فضل قاعد شوية حاطط راسه بين ايديه وقام لبس ونزل راح لمكتبه، اما قمر ففضلت على سريرها حاطه ايديها على قلبها وكاتمه صوتها وعمالة تعيط بقهرة لحد ما اغمى عليها من التعب والعياط…

**********************

 

 

 

 

نروح لمعاذ

بعد يومين من دفنة زوجته نور رجع معاذ بيته وهو شايل بنته ودخل اوضتها ونيمها في سريرها وفضل قاعد قدامها حزين ومهموم بيفكر هيعمل ايه، لحد ما افتكر كلام زوجته فراح لاوضته ومسك تليفونها وفتحه عالريكورد وقعد يسمعه

**********

 

بدأ الريكورد بصوت نور وهي بتقول: انا فكرت كتير قبل ما اقولك الكلام ده، بس انت لازم تعرف، اول حاجه ان انا حبيتك اوي وعمري ما حبيت حد قدك، ثانيا انا كنت عارفه ان عندي القلب وعشان كده مكنتش راضيه اخلف بس مع اصرارك ضحيت بحياتي عشان اسعدك، اخر حاجه انا عاوزاك تسامحني، انا فرقت بينك

 

 

 

 

وبين قمر عشان كنت غيرانه منها، ايوه انا اللي فبركت كل حاجه قولتلك عليها بمساعدة زياد، لانه بيحبها، سامحني

قفل معاذ الريكورد وفضل قاعد يفكر في الكلام اللي سمعه وقال لنفسه: : للدرجادي الناس بقا معندهاش ضمير، وليه زياد يعمل فيا كده؟ انا لازم اروحله بكره وافهم منه كل حاجه

 

********************

تاني يوم الصبح جهز معاذ ونزل راح لقسم الشرطة وطلب مقابلة زياد، وفضل مستنيه في اوضة الزيارة وبعد دقايق دخل زياد عليه وهو متكلبش وقعد قدامه وسأله: خير في ايه؟

معاذ: نور ماتت

زياد: وانا مالي

معاذ: وقالتلي على كل حاجه

 

 

 

 

بصله بقلق وسأله: كل حاجه ازاي؟

معاذ بابتسامة ساخرة: يعني كل حاجه، مساعدتك ليها انها تدخل حياتي، وعاوز اعرف عملت كده ليه؟

زياد بسرعة: عشان انا بكرهك

معاذ باستغراب: ليه انا عملتلك ايه؟؟

 

 

 

 

زياد بحقد: انت احسن مني ف كل حاجه، حتى البنت اللي انا حبتها لقيتها بتحبك انت مهما كنت اعمل معاها وعشانها

معاذ: بس انت عارف ان قلوبنا ملناش عليها سلطان

زياد بزعيق: عااااارف بس كنت عاوز فرصه، انا حبيتها اوي

معاذ بهدوء: واللي يحب حد يإذيه، توصل به انه يتفق مع ناس عليه لدرجة يعملوله سحر عشان يوقفوا حياته وكمان يحاولوا يقتلوه

 

 

 

 

زياد بتساؤل: قتل ايه وسحر ايه اللي بتتكلم عنهم؟

معاذ بتأكيد: ما انت اتفقت مع قرايبها عالقتل والسحر

زياد بنفي: محصلش انا اخدت بنصيحتهم ف محاولة الاغتصاب بس وكمان مكنتش هعمل حاجه في قمر انا كنت هوهمها بس ان حصلها كده

 

 

 

 

معاذ بدهشة: يعني انت مقربلتهاش اصلا؟

زياد بتأكيد: محصلش، انا كل اللي عملته اني بوستها من راسها وملحقتش كمان لانها حست بيا وصرخت

وبص لمعاذ وسأله: انت بتحبها؟

معاذ: حتى لو بحبها، معادش ينفع

زياد: لسه في وقت وممكن تكونوا لبعض

معاذ: بس انت بتحبها

 

 

 

 

زياد بحزن: انا مستهلهاش بعد اللي عملته

معاذ: لا انت اكتر واحد يستاهلها بس طريقتك غلط

قرب منه زياد وقال بتأثر: خلي بالك منها وقولها تسامحني، مبروك

 

 

 

 

طبطب معاذ على كتفه بمواساه: حاضر وانت خلي بالك من نفسك

وحضنوا بعض، وقال معاذ: انا مسامحك

وسابه وخرج ورجع لبيته وفضل يفكر لحد ما وصل لقرار، وبعدين سأل نفسه: بس ازاي هطلب حاجه زي دي من اياد؟؟……

 

 

 

 

نروح لقمر

مر كام يوم بعد انفصالها عن فارس وهي في اوضتها لا بتكلم حد ولا بتتعامل مع حد كل اللي بتعمله بتقوم تاكل اما ينادوها وترجع اوضتها بسرعه تصلي وتشكي حالها وتفضل قاعده سرحانه بتفكر لحد ما يغلبها النوم، وفي يوم كانت قمر قاعده على سريرها بتعيط ساعة ما والدها خبط عليها فسألت: مين؟

طارق: انا بابا يا حبيبتي

 

 

 

 

فمسحت دموعها بسرعه وقالت: اتفضل يا بابا

فدخل طارق وقعد جنبها وضمها لحضنه من غير ولا كلمة فسألته: في ايه يا بابا؟

طارق بابتسامة خفيفه: مفيش بس حسيت انك عاوزه حضن

 

 

 

 

فابتسمت قمر وحضنته اوي، وبعد شوية خرجت من حضنه فقال طارق: قمر عاوز اتكلم معاكي

قمر: ايوه يا بابا

طارق: انتي ناسية شغلك خالص

خبطت قمر على دماغها وقالت: اه صح هروح من بكره

 

 

 

 

طارق: على شركتي

قمر: مش فاهمه

طارق: انتي هتشتغلي عندي خلاص، انا كلمت مديرك وقولتله

قمر: بس انا حابه المكان هناك وكمان…

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top