رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

أميرة: يمكن اتفك

روڤان: تفتكري؟

أميرة: ايوة، خلينا نروح للدجال ده تاني نشوف حصل ايه؟

 

 

 

 

روڤان: ما نشوف واحد تاني

أميرة: لا خلينا مع ده اهو اللي نعرفه احسن من اللي ما نعرفوش (طبعا اومال😂)

روڤان: طيب نروحله بكره بقا

 

 

 

 

أميرة: ان شاء الله (اللهم قوي ايمانك يا بنت الجزمه)

روڤان: بس بقولك ايه متعرفيش حاجه عن قمر

أميرة: لا مش انتي كنتي عندها من كام يوم؟

 

 

 

 

روڤان بغيظ: اه

ثم قالت في نفسها: ايه البت اللي بسبع ارواح دي؟

أميرة: بتقولي حاجه؟

 

 

 

 

روڤان: لا انا هروح اخد دُش احسن

أميرة: طيب

*********************

 

 

 

 

 

 

 

نرجع لاياد بعد ما ساب والده في المستشفى راح القسم عشان يبلغ عن اللي حصل، وفي القسم دخل اياد للضابط الموجود وحكاله اللي حص فامر الضابط بتحرير محضر بالواقعة وسأله: طيب احنا هنجيب التعبان ده منين

اياد بسرعة: انا عديت عالبيت وجبته في شنطه ومعايا في العربية بره بس ميت

 

 

 

 

الضابط: تمام يبقا دلوقتي هنقوم بالاجراءات اللازمه

فطلب الضابط من اياد يجيب الثعبان كأداة الجريمه والتحفظ عليه فرجع اياد العربيه بسرعه وجابه ودخل للضابط وهو بيديله الشنطه اللي محطوط فيها وسأله: ودلوقتي ايه العمل؟

 

 

 

 

 

 

 

الضابط: هناخد اقوال الاستاذ طارق والانسة قمر وكمان هنرفع البصمات الموجوده على الكيس ونطابقها ببصمات الناس اللي حواليكم

اياد: تمام، بس دقيقة اكلم والدي نشوف أختي حصلها ايه؟

فاتصل اياد بطارق وسأله عن قمر

 

 

 

 

طارق: الدكتور قال انهم لحقوها قبل ما سم التعبان ينتشر وهتقعد كام يوم لحد ما يطمنوا عليها وحرارتها تنزل ودلوقتي هي نايمه

فقال اياد: تمام، حضرة الضابط بيسأل انت بتتهم حد؟

طارق بحيرة: مش عارف اتهم مين ولا مين؟

 

 

 

 

 

 

 

فارس: ايه رايك الناس اللي جم يزورونا الفترة اللي فاتت

طارق: ماشي

فارس: تمام، وانا هبلغ اسماء الناس اللي زارونا للضابط وهو هيقوم باللازم

 

 

 

 

طارق: ماشي

وقفل معاه الخط وبدأ يملي الضابط اسماء الناس اللي دخلوا البيت الفترة اللي فاتت وقاله: ركز عالاسمين دول عشان انا شاكك فيهم

الضابط: تمام

 

 

 

 

*********************

نرجع لبيت علاء وبعد يومين وكالعاده دخل علاء البيت بس المرادي حزين وقعد في اوضة الجلوس بيفكر وبعد شوية ناده على اميرة يتكلم معاها فراحتله وقعدت جنبه وهي بتقول: حمدلله على سلامتك

 

 

 

 

علاء بتعب: الله يسلمك

أميرة بتساؤل: مالك كده؟، قولت لاخوك عاللي اتفقنا عليه

 

 

 

 

علاء:…..

 

علاء: كلام ايه؟

أميرة: افكرك

Flashback

 

 

 

 

قبل ما قمر تدخل المستشفى بكام يوم، كان علاء بيتخانق مع أميرة

علاء بزعيق: انتي عاوزه ايه دلوقتي؟

 

 

 

 

أميرة: عاوزاك تفوق لنفسك، وتبص لاخوك وتدور على حقك في بيت ابوك، دي ورث ولازم تتقسم بينكم وهو معاه فلوس كتير يعني يقدر يشتري غيرها وغيرها

علاء بزعيق: انتي ايه مش مكفيكي الاراضي والشقة اللي احنا عايشين فيها

 

 

 

 

أميرة: الاسطوانه بتاعت كل شوية بقا

علاء: انتي عاوزه ايه؟

 

 

 

 

أميرة: خليه يشاركك في شركته بدل ما انت بتشتغل عنده وتبقا النص بالنص برضه

علاء: ايه الطمع ده، دي شقاه وهو تعب فيها لحد ما كبرها لوحده اجي انا عالجاهز واقوله فيها لاخفيها

 

 

 

 

أميرة بغيظ: انت ما بتحسش، ما تبص لمراته وولاده عايشين ازاي واحنا عايشين ازاي

علاء: انا راضي

 

أميرة: وانا مش راضيه، انا عاوزه نبقا زيهم، كل سنه سفرية في حته شكل وعربية والدهب يملى ايدي وولادي يبقوا زي ولادها

 

 

 

 

علاء: ما تقولي عاوزه ايه كمان؟

أميرة: حاجات كتير وانت مش هتقدر عليها

علاء: خلاص هاتي التوكيل اللي عملتهولك وانا اعيشك زيهم

 

 

 

 

أميرة: لا طبعا

علاء: اومال انتي عاوزه ايييييه زهقتيني

أميرة: يا يشاركك يا يزودك في المرتب

 

 

 

 

علاء: خلاص هقوله، اسكتي بقا

Back to the present

أميرة: ها افتكرت، عملت ايه بقا؟

 

 

 

 

علاء: مقدرتش كفايه اللي هو فيه

أميرة بغضب: ليه ايه اللي حصل

علاء بحزن: قمر في المستشفى، بيقولوا قرصها تعبان

 

 

 

 

أميرة بشماته مخفية: يا خبر ده احنا لازم نزوهم

ثم نادت على روڤان وحكيتلها اللي حصل فقالت روڤان بتوتر: اه طبعا لازم نزورها

وسابتهم ودخلت اوضتها بسرعة، وفضلت راحه جايه عماله تفكر والخوف والقلق مسيطرين عليها، لحد ما والدتها دخلت عليها بتسألها: مالك، دخلتي بسرعه

 

 

 

 

كده ليه؟

روڤان بانتباه: ها، لا ولا حاجه كنت بحضر هدومي بس

أميرة: متأكده؟؟

 

روڤان: ايوه

 

 

 

 

أميرة: طيب

سابتها وخرجت فبصت روڤان في المراية واتكلمت مع نفسها: وبعدين في الورطه دي، اكيد بلغوا البوليس، بس لا انا بعيد، انا اه حطيته في اوضتها يوم ما زورتها، بس لازم ابان طبيعيه والا هروح في داهية

*********************

 

 

 

 

نروح للمعسكر عند فارس

كان فارس في مكتبه بيراجع اوراق مهمه ساعة ما دخل عليه “الملازم اول مازن ” ومعاه ورق تاني وهو بيقوله: اتفضل يا فندم النقيب سيف باعت لحضرتك الورق ده

اخد فارس منه الورق وبدأ يقرأه وبعد ما خلص قال بعصبية: والحكاية دي هتحصل امتى؟

 

 

 

 

مازن: لسه بيجمعوا باقي المعلومات

فارس: طيب انا هعمل ترتيباتي واختار الناس اللي هينزلوا معانا

مازن: حضرتك قولت مع مين؟

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top