رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

 

اياد: خلي حضرتك هنا وانا هروح للقسم وهقوم باللازم ده حق اختي وطمني بمكالمة لما الدكتور يخرج

طارق: حاضر

وسابه وراح للقسم عشان يقوم باللازم…

 

 

 

 

**********************

 

نرجع للمعسكر وفي مبيت الضباط، في نفس اليوم بعد الظهر

صحي فارس على صوت سيف وهو بينادي عليه: انت يا قائد اصحى ولا هتقضي اجازتك نوم؟

 

 

 

 

فتح فارس عينيه بالراحه وقال وهو بيتاوب: في ايه يا عم عالصبح

سيف وهو بيبصله باستغراب: صبح ايه يا روح امك، احنا بعد الظهر

فقال فارس بكسل: هي الساعة كام؟

 

 

 

 

فقال سيف بعصبية وهو بيفتح دولابه: ٣ والعصر قرب قوم الحق اي حاجه

قعد فارس عالسرير وولع سيجاره بعصبية وهو بيقول: مش مصلي وسيبني في حالي بقا

فرد سيف وهو بيغير هدومه: انت حر انا نصحت كتير وانت مفيش فايده فيك

 

 

 

 

فارس بتعجب: انت رايح فين؟

سيف بعصبية: رايح اتغدا واتمشى شوية انا وعاصم، تيجي معانا؟

فرد فارس وهو بيسحب فوطته ورايح للحمام: لا انا هقعد هنا، ما بصدق اخد اجازة

 

 

 

 

فرد عليه سيف وهو بيلبس جزمته: خليك بيتوتي كده، انا ماشي

وسابه وخرج وبعد نص ساعة خرج فارس من الحمام وهو بينشف شعره وقعد فتح تليفونه وفضل من تطبيق لتطبيق بيلهي نفسه عن التفكير ف قمر وبعد شويه اكل حاجه خفيفه وقعد قصاد التليفزيون

 

 

 

 

***********************

وبعد كام ساعة لقى سيف داخل عليه ومعاه شنط بلاستيك فسأله فارس: ايه اللي رجعك؟؟

سيف وهو بيحط الشنط عالطاوله قدامه: عاصم عاوز ينزل اجازه بكره، مراته تعبانه شويه ولازم يبقا جنبها

 

 

 

 

بصله فارس بترقب وسأله: ومين اللي هيديله التصريح؟

 

طلع سيف ورقة من جيبه وفتحها وادهاله وهو بيقول: انت طبعا، هو مستني امضتك عليه

فاخذ فارس التصريح منه وقرأه وبص لسيف وقال باستهزاء: شهر؟؟ هو مين فيهم اللي تعبان؟

 

 

 

 

سيف بنفاذ صبر: انت مالك ما تنجز وتمضي

مضى فارس على التصريح ورجعه لسيف وهو بيغمزله: ابقا قوله فارس بيقولك اجازه سعيده

فاخذ سيف منه الورقه وطبقها تاني وحطها في جيبه وقال: عينيا

 

 

 

 

سرح فارس شويه فنادى عليه سيف فانتبه له وهو بيبص للشنط وسأله: ايه الشنط دي؟

سيف بابتسامه: ده اكل، لاني عارفك مكالتش

ولع فارس سيجاره وقال: لا اكلت حاجه خفيفه كده

 

 

 

 

سيف: طيب قوم ناكل سوا

نفه فارس دخان سيجارته بضيق وقال: مليش نفس

سيف: فارس لو في حاجه مزعلاك قول احنا صحاب ومفهاش حاجه لما تتكلم معايا ونحل المشكله سوا

 

 

 

 

فقام من مكانه وراح ناحيه الباب وهو بيقول: مفيش انا كويس، بس هنزل اتمشى شوية افك عن نفسي

فمسك سيف المفاتيح بتاعت فارس ونادى عليه وحدفهاله وهو بينكشه: خد، مضتيعهاش من ايدك، مش هتلاقي زيها

فارس بابتسامه: هي ايه دي؟

 

 

 

 

سيف باستعباط: المفاتيح طبعا

فسابه ومشي اما سيف راح يبص عليه من البلكونه فشاف توهانه وحركاته العشوائيه لحد ما ركب عربيته ومشي فقال بابتسامه: ااااه لو تريحها وتريح نفسك وتبدأ من جديد

 

 

 

 

 

 

 

اما فارس ففضل يلف بالعربية وهو مش مرتاح وقلبه قلقان وخايف ودماغه عماله تودي وتجيب وذكرياته تهاجمه كل شويه ويأنب في نفسه فشغل اغاني بصوت عالي عشان ميسمعش صوت افكاره، لحد ما وقف بالعربيه في مكان كله صحرا ونزل منها وبدأ يلف حواليها بحيرة وغضب لحد ما وقف جنبها وفجأه صرخ بأعلى صوت عنده وفضل يصرخ لحد ما نزل على ركبه وبدأ يعيط ودماغه مش رحماه من التفكير والذكريات ويبص للسماء ويكلم ربنا بندم، وفجأه سمع

 

 

 

 

خطوات من وراه فلف لقى كلب كبير اوي بيطلع صوت غريب بيقرب عليه قام وقف بسرعة وخرج سلاحه وضربه، ورجع لعربيته ولسه بيبص على جثة الكلب ده بس ملقهوش فاتحرك بالعربية بسرعة عشان يرجع المعسكر، وهو في الطريق فتح تليفونه ورد على رسايل قمر واتصل بيها بس هي مردتش، فقال في نفسه: كمان مش بترد عليا، انا غلطان اني عبرتها

 

 

 

 

ورجع ساق لحد المعسكر ودخله وركن عربيته وطلع على اوضته ودخل ينام من غير ولا كلمه مع حد….

 

نروح لبيت علاء “عم قمر”

قعدت روڤان في اوضتها بتكلم جوزها تستعطفه، ولما خلصت المكالمه حدفت الفون بعصبيه عالارض وطلعت منها صرخة كبيرة سمعتها أميرة فراحتلها

 

 

 

 

ودخلت اوضتها وهي بتسألها: في ايه؟

روڤان: خلاص هيبعتلي ورقة الطلاق بكره

أميرة: مقتنعش انك بريئه؟

 

 

 

 

روڤان: بريئة ايه، ده شافني في حضن واحد تاني ووضع مش هو

أميرة: ما انتي اللي هبلة معرفتيش تختاري الوقت المناسب عشان تجبيه البيت (الولية خبرة مقرطسة جوزها🫠)

روڤان: وقت مناسب ايه؟ انا قولت هو زي الخاتم في صباعي بسبب السحر ودايما بعمل اللي انا عاوزاه معرفش حصل ايه المرة دي

 

 

 

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top