رواية حكاية قمر  ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

close

 

 

ملك باندفاع: في مصيبه

قمر: يا ستار ايه اللي حصل

 

 

 

 

ملك: في ناس لقوا صورتك وصورة اهلك في المقابر ومكتوب عليها طلاسم وسحر

قمر بخضه: اكيد كدب

ملك: هبعتلك الفيديو اللي شوفته

 

 

 

 

قمر: طيب

وبعتتلها الفيديو واول ما شافته قمر انصدمت وفضلت تعيط وملك حاولت تهديها وهي بتقول: اهدي خلاص مفيش حاجه هما فكوه خلاص

فردت قمر وهي بتعيط: انا هخلي بابا يكلم صاحب الصفحة ويعرف منه كل حاجه

ملك: ماشي، اهدي كده ربنا نجاكي عشان طيبه واكيد اللي عمل كده هيدوق منه

 

 

 

 

قمر بحزن: يارب

فسمعت ملك جوزها عصام بينادي عليها، فقالت: طيب هسيبك عشان عصام بينادي عليا بس هنتكلم تاني

 

 

 

 

قمر: ماشي…….. وقفلوا المكالمة

 

وراحت قمر وقالت لوالدها واخوها عاللي شافته ووريتهم الفيديو وفي ساعتها اياد اتصل بالصفحة وكلم صاحبها اللي اكدله انه فك السحر ده بالقرآن وطلب منه يعمل شوية حاجات عشان يحصن اخته واهله، وبعد ما اياد خلص بص لقمر وقال بابتسامة: خلاص يستي مفيش حاجه

قمر بفرحة: بجد؟!

 

 

 

 

اياد وهو بيبوس دماغها: ايوه بجد ربنا نجانا كلنا

طارق: الحمدلله، طبعا انت عارف مين اللي عمل كده

اياد: ايوة…

 

 

 

 

 

 

 

ومرت الايام ومعاذ اعلن خطوبته رسمي على نور وبدأوا يجهزوا لفرحهم، اما قمر فلقت شغل كويس وبدأت تشتغل جنب دراستها، واستقرت نفسيا واحوال اهلها اتحسنت واخوها اخد الدكتوراه واترقى في شغله وبقا دكتور في الجامعة، وشركة والدها اتحسنت احوالها المادية وبقت اقوى من الاول بكتير، وفي يوم من ايام شهر رمضان المبارك كانت قمر في مقر عملها بتتكلم مع مديرها ووسط الكلام بص مديرها لساعة ايده وقال: طيب نكمل شوية كده، وخدي راحة

 

 

 

 

دلوقتي لانك تعبتي اوي

قمر: ماشي

واستأذنت ومشيت على مكتبها وقعدت تتصفح مواقع التواصل الاجتماعي، وفجأه لقت رسالة مبعوته ليها من حد عالسوشيال عاوز يتعرف عليها، فبعتتله

 

 

 

 

وساله بالموافقة، وقفلت فونها اما سمعت المدير بينادي عليها تاني فقامت من عالكرسي وهي بتبرطم: ربنا يتوب عليا من الشغلانه دي

وراحت للمدير واحده منه المهام اللي طلبها عشان تنفذها ورجعت تشتغل فيها لحد ما خلصت وجه معاد الانصراف وروحت بسرعة للبيت عشان تلحق تفطر معاهم

 

 

 

 

********************

 

وصلت قمر البيت ودخلت تحضر الفطار مع والدتها وبعد ساعة بدأوا يرصوا الاكل عالسفرة سوا وهما بيتكلموا عن يوم قمر كان عامل ازاي في الشغل

قمر بعصبية: ده رخم اوي كل شويه تاكسات وحاجه زفت

فردت نبيلة وهي بتضحك عليها: قولتلك اتدربي مع والدك ف الشركة وانتي اللي منشفة دماغك

 

 

 

 

قمر: يا ماما مش عايزه وليا اسبابي

فرد طارق من وراها وهو بيناولها اخر طبق اكل: سيبيها براحتها يا نبيلة

وقعد كل واحد فيهم على كرسيه والمغرب بدأ ياذن فشاف طارق ابنه وهو خارج من اوضته بيتاوب وقعد السفرة فقاله: طيب قول مساء الخير

 

 

 

 

اياد وهو بيبتسم: مساء الخير يا حج رمضان كريم

وبص لقمر وقالها وهو بيمد ايده بكوبايه فاضيه: شويه عصير عشان نفطر بقا

قمر وهي بتضحك: العصاير جنبك كلهم انت اللي عليك الدور

 

 

 

 

اياد: ماشي وانتي اللي عليكي الشاي

 

قمر: ماشي

وبدأوا يفطروا ويتكلموا ويضحكوا سوا وبعد ما خلصوا قعدت قمر مع والدتها يتفرجوا عالتليفزيون وطارق نزل يصلي واياد نزل يخرج مع اصحابه، وبعد شوية

 

 

 

 

قالت نبيلة وهي بتتاوب: انا هقوم انام شويه عشان تعبانه اوي

قمر: ماشي ماما

نبيلة: وانتي هتعملي ايه؟

 

 

 

 

قمر: هكمل المسلسل واقوم استنا بابا واياد متقلقيش

نبيلة: ماشي

فدخلت نبيلة اوضتها وقمر فتحت تليفونها تقلب فيه فلقت رساله تانية من نفس الشخص بيقول فيها: انا فارس، عندي 26 سنه

 

 

 

 

روحتي فين؟

Typing…

قمر:…….

 

 

 

 

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top